På Stigsnæs Olieterminal har Inter Terminals haft et ønske om at tilpasse fenderlinjen på Oliepieren, da pieren oprindeligt var etableret med 2 forskellige fenderlinjer, forskudt med ca. 1,5 meter.
Den yderste fenderlinje var beregnet til store skibe, +40.000 DWT, mens den inderste fenderlinje, var beregnet til mindre skibe, 10.000 DWT. Pieren var ikke geometrisk egnet til at håndtere skibe i spændet mellem de to skibstyper.
Problemstillingen blev løst ved udflytning af den inderste fenderlinje med 0,7 m ved montering af en ny stålkonsol.
A1 Consult har været teknisk rådgiver for Inter Terminal på SOT olie terminal og har stået for projektering, udbud, kontrahering og tilsyn i forbindelse med flytning af fenderlinjen.
Fakta om projektet
• Fenderlinje flyttet 1,2 m ud
• 2 stk. Stålophæng 2,2×1,4×1,2 m af HEB300
• Eksisterende UE800 fender og 1,5×3,0 m fenderskjold genmonteret
Kunde
Inter Terminal Danmark
Periode
2021
Anlægssum
0,4 mio. kr. ekskl. moms